marți, 20 noiembrie 2012

Dezvoltare psihica - 36 luni

La 3 ani impliniti, ma concentrez pe evaluarea urmatoarelor comportamente:

Motor
 - urca si coboara singur scarile, alternand picioarele;

Cognitiv
 - descrie doua actiuni dupa imagini;
 - sorteaza la cerere 3 forme/2 marimi/2 lungimi/2 culori;
 - cunoaste trei pozitii spatiale: sus/jos/in fata/in spate;
 - executa dupa model o constructie din 4-5 cuburi;
 - dupa model traseaza linii verticale si orizontale;
 - repeta 3 cifre;
 - recunoaste un drum facut cu o saptamana inainte;
 - pune intrebari;
 - isi spune numele si prenumele;

Limbaj
 - reproduce poezii si povesteste situatii familiare;
 - invata repede cuvinte noi;
 - limbaj construit gramatical;
 - foloseste corect pluralul;

Socio-afectiv
 - se joaca cu alti copii;
 - se opune activ sau pasiv adultului (apare negativismul);
 - control sfincterian instalat si peste noapte.


Giorgiana Cristea
www.psihologos.ro

Dezvoltare psihica - 30 luni

La varsta de 30 de luni, se urmaresc in evaluare urmatoarele aspecte:

Motor:
 - prinde mingea si o arunca;
 - merge la cerere in varful picioarelor;
 - aduce un pahar cu apa, fara sa-l verse;

Cognitiv:
 - dupa model, face o poarta din 3 piese de constructie;
 - trage o linie dreapta dupa model;
 - diferentiaza vehiculele;
 - recunoaste drumul spre gradinita;
 - asculta povesti simple;
 - diferentiaza fete/baieti.

Limbaj
 - vocabular imbogatit - folsoeste cuvinte polisilabice;
 - foloseste verbul conjugat si pronumele personal - Eu.

Social-afectiv
 - se apropie de alti copii, ii mangaie sau ii loveste;
 - au loc manifestari de independenta: vrea sa mearga independent pe strada, mananca singur, se spala pe maini, se dezbraca, incepe sa se imbrace, este curat la somn (cel putin cel de pranz).


Giorgiana Cristea
www.psihologos.ro

Dezvoltare psihica - 24 luni


La 24 luni, principalele repere ale dezvoltarii psihologice sunt:

Motor:
 -alearga cu usurinta;
 - urca si coboara scarile fara ajutor;
 - se urca singur pe scaun, pat;

Cognitiv:
 - se uita pe o carte cu poze intorcand pagina cu pagina;
 - arata la cerere 6/10 poze familiare;
 - la cerere plaseaza trei forme geometrice in planseta;
 - contruieste turn din 5 cuburi;
 - prezinta elemente de joc simbolic: culca papusa samd.

Limbaj:
 - formuleaza propozitii din 2-3 cuvinte;
 - foloseste substantiv/verb/adjectiv/pronume;

Social-afectiv:
 - are tendinta sa se joace alaturi de alti copii, pe care ii studiaza in timpul jocului;
 - executa mici treburi casnice;
 - mananca cu lingurita;
 - semnalizeaza nevoia de a folosi olita;
 - se dezbraca singur.

Giorgiana Cristea
www.psihologos.ro





Dezvoltarea psihica a copilului - 18 luni

Atunci cand evaluez un copil la aceasta varsta tin cont de urmatoarele aspecte:

Motor: 
- copilul incepe sa alerge;
- urca si coboara scarile tinut de o mana, cu ambele picioare pe aceiasi treapta;
- arunca mingea cu ambele maini, o rostogoleste cu piciorul;

Cognitiv:
 - indica unul/cinci obiecte uzuale;
 - arata 2/10 poze familiare si denumeste una;
 - plaseaza la cerere un incastru (cercul) in planseta;
 - construieste un turn din 3 cuburi;
 - traseaza linii neregulate cu creionul;
 - aduce la cerere un obiect familiar;

Limbaj:
 - vocabular: 8-10 cuvinte;
 - foloseste cuvinte-propozitii;

Social-afectiv:
 - imita actiunile adultilor;
 - isi poate dezbraca caciula, ghetele si ciorapii.

Giorgiana Cristea
www.psihologos.ro

vineri, 2 noiembrie 2012

Idei de materiale/cantece/terapie oral-motorie

Am selectat cateva materiale de pe youtube pe care le folosesc in activitatea mea. Primul este despre terapia oral- motorie, si descrie cum sa lucrezi cu un aparat de masaj facial si cu o periuta Nuk. Mai sunt cateva cantece pe care le folosesc pentru a consolida anumite sunete - Pisica  - pentru L, trenuletul pentru grupul "ci", Albinita pentru "Z", Greierasul pentru grupuri consonantice - "CR".

Terapie oral-motorie - cum facem masaj oral/facial si nu numai

Pasari

Cantecul cu pisica

Trenuletul muzical

Albinita mea

Cantecul numerelor

Greierasul


Giorgiana Cristea

Psiholog

www.psihologos.ro

Exercitii pentru sunetul R

Exercitii pentru sunetul R


Un link util, de exersat sunetul R, pentru copii mai mari.

Utila poate fi si derivarea din T-D spuse rapid si care se transforma in T-R.

R poate fi derivat si din La La La - Ra.

De asemenea, pentru R graseiat - in timpul pronuntiei se apasa usor cu indexul in zona marului lui Adam.


Giorgiana Cristea

Psiholog

www.psihologos.ro

joi, 1 noiembrie 2012

Recomandari generale - terapie logopedica

In functie de diagnostic, poate fi necesara o interventie de 5 - 10 sedinte (in cazul unei dislalii simple) pana la o perioada de cateva luni/cativa ani, in cazul recuperarii unei intarzieri mari de limbaj.

Varsta optima pentru inceperea terapiei logopedice este atunci cand aveti un motiv de indoiala in privinta dezvoltarii limbajului. Riscul de a incepe terapia logopedica prea devreme este minim, pe cand riscul de a incepe terapia tardiv este mare, daca stati o perioada avand semne de indoiala fara a cere o evaluare si parerea unui specialist.

Daca intarzierea de limbaj este sub 6 luni, de obicei este necesara o noua evaluare peste 3 luni fara initierea terapiei logopedice.

Orice intarziere de dezvoltare a limbajului mai mare de 6 luni necesita interventie logopedica. Exista cazuri in care intarzierea se remite spontan, de obicei sub varsta de 36 de luni, insa in majoritatea cazurilor de intarziere sunt necesare minimum 30-40 sedinte de logopedie pentru recuperare.

Sedintele de logopedie in sine nu garanteaza recuperarea tulburarii de aceea este indicat sa urmati sugestiile specialistului in urmatoarele cazuri:
-          lucrati zilnic cu copilul dupa programul pentru acasa;
-          respectati programarile si evitati modalitatile de sabotare ale terapiei – anulari frecevente, “nu mai este timp, copilul pare bolnav/obosit etc” – orice intrerupere se reflecta in calitatea terapiei, iar intreruperile mai mari de 2 saptamani inseamna de cele mai multe ori ca va fi necesar un numar de 5-6 sedinte pentru atingerea nivelului anterior (dvs cheltuiti mai mult si  in cele din urma copilul este dezavantajat pierzand timp pretios;
 - locul sedintelor de logopedie este in cabinetul specialistului - se recomanda terapia la domiciliu doar in cazuri exceptionale (boli grave, persoane care nu se pot deplasa), deoarece eficienta este maxima intr-un spatiu neutru, fara interventia mediului familiar si a unor terte persoane;
-     mergeti la specialistii recomandati, daca este cazul: medic psihiatru, medic neurolog, medic ORL, audiolog, medic de familie samd – logopedul nu-si asuma raspunderea pentru depistarea tardiva a altor tulburari asociate;
-          pregatiti copilul inainte de sedinta explicandu-i unde merge si in ce consta sedinta, folositi laude si incurajari, evitati „santajul emotional” si amenintarile;
-          la logopedie se desfasoara activitati,  se depune un efort constant, chiar daca sub forma de joc – pentru rezultate optime spuneti-i copilului ca va asteptati sa coopereze si ca apreciati munca depusa;
-          daca este nevoie sa faceti o sedinta inaintea celei logopedice, este de preferat sa implice efort fizic – un sport, kinetoterapie. Evitati activitatile care solicita intelectual copilul inaintea sedintei logopedice – activitati extrascolare, samd;
-          petreceti timp cu copilul vorbind, oferindu-i explicatii, rasfoind carti, povestind, ascultand muzica;
-          evitati folosirea in exces a televizorului, PC-ului samd – maximum 2h/zi;
-          pedepsele fizice sunt considerate abuz, ele au exclusiv efecte negative asupra dezvoltarii copilului pe toate planurile;
-          folositi ca mijloc de educatie dojenirea cu blandete a copilului (dojana este opusul reprosului) si insistati pe asumarea consecintelor comportamentului si „repararea” situatiei create.

Giorgiana Cristea
Psiholog