Este o perioada plina de transformari si “puncte de cotitura”. Daca parintii inteleg ca anterior oricarui salt in dezvoltare survine o aparenta dezorganizare in comportamentul copilului (care de fapt pregateste terenul pentru o organizare superioara), multe dintre dificultatile din aceasta perioada pot fi inlaturate cu succes.
Se poate intelege acest lucru atunci cand va ganditi la momentul achizitiei mersului si aparenta agitatie a copilului din perioada respectiva. Copilul exerseaza de fapt comportamentul nou achizitionat (pana si in timpul somnului, anumiti copii avand tulburari de somn in perioada respectiva).
Chiar si dezvoltarea limbajului stagneaza in perioada premergatoare si in cea initiala achizitiei mersului independent.
In acelasi fel, o data cu achizitia tot mai evidenta a limbajului verbal apar perioade de negativism, cand copilul isi manifesta independenta, alaturi de perioade in care se reorienteaza catre parinti, ca pentru a-si confirma faptul ca sunt alaturi de el atunci cand are nevoie.
In acest context, puteti gasi utile cateva sfaturi practice pentru stimularea comunicarii:
-
Evitati sa mai alimentati copilul
sanatos cu alimente pasate dupa implinirea varstei de 12 luni (formarea corecta
a bolului alimentar este ingreunata de mancarea pasata care nu necesita mestecare si apar tulburari de digestie, iar muschii
implicati in vorbire care sunt foarte putin stimulati in acest caz vor fi slab dezvoltati, de aici rezultand dificultati de vorbire);
-
Evitati folosirea biberonului dupa 12-18
luni (limba isi formeaza o pozitie incorecta si de aici apar dificultati
ulterioare in pronuntie care vor necesita corectare);
-
Evitati diminutivele si spuneti-le
copiilor pe numele mic, evitand alte apelative care pot spori confuzia;
-
Este foarte important ca atunci cand
copilul dvs se exprima incorect, dvs sa-i dati modelul corect, fara sa-l
imitati;
-
Evitati cearta si dojeniti-l cu blandete
atunci cand este cazul;
-
Vorbiti cat mai mult cu copilul dvs,
explicati-i pe intelesul sau ce motive aveti atunci cand ii solicitati sa faca
o actiune si lasati-l sa decida singur ce doreste sa faca de indata ce capacitatea
lui de intelegere este dezvoltata corespunzator pentru a-si exprima verbal dorintele;
-
Mai degraba negociati cu copilul decat
sa va impuneti propria parere;
-
Priviti-va copilul in ochi cand
comunicati cu el si aratati-i ori de cate ori aveti ocazia cum va simtiti in
relatie cu el.
Programul de stimulare
a comunicarii la aceasta varsta cuprinde urmatoarele exercitii:
-
Exersati vocalele;
-
Exersati alternativ u/i;
-
Zambet – sarpele face sss;
-
Liniste – ş;
-
Limba spre nas: pisica bea lapte;
-
Limba spre barbie: cainelui ii este
sete;
-
Muscati buzele alternativ;
-
Dati pupici;
-
Jocuri verbale: cu mainile
cip/cirip/zbarrr!!!
-
Masina face: bruuum;
-
Trenul face u-ci-ci;
-
Avionul face: vuummm;
-
Cantati: lalalala!;
-
Bate vantul: vaj
-
Punga face faş!
- Suflati in baloane de sapun, cu gura
rotunda;
-
Aburiti oglinda!
-
Formulati propozitii: sunete produse
de animale (cu cartonase sau jucarii-miniaturale se pune intrebarea: Cum
face.....? - .....face....!)
Este foarte important ca activitatea sa fie demonstrata copiilor de catre adult si acestia sa primeasca cate o recompensa pentru fiecare raspuns corect (“Bate palma!”).
Giorgiana
Cristea
Psiholog
www.psihologos.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu