duminică, 15 septembrie 2013

Cand copilul este prea..destept


 



Pentru ca este o problematica actuala, ce tot revine in cadrul practicii mele, am tot reflectat pe marginea acestui subiect.

O inzestrare intelectuala superioara te-ai astepta sa fie un pasaport catre o viata fara prea multe griji. Cel putin nu in copilarie.

Cu toate acestea, vad periodic copii supradotati transformati peste noapte in copii problema in urma unor imprejurari nefericite. Deficit de atentie, tulburare de concentrare aplicate ca un stigmat in locul simplului adevar: copilul este foarte inteligent si uneori supradotat si din fericire pentru el, se plictiseste la scoala.

Cat timp am lucrat in invatamant – consilier scolar – am avut anual cateva astfel de situatii. Am avut sansa si sa lucrez cu cadre didactice deschise care au inteles situatia si s-au pliat pe nevoile diferite ale copilui. Insa nu in fiecare caz.

Este simplu sa judeci, stiind destul de clar cum stau lucrurile,in invatamantul de stat. Pe de alta parte imi amintesc de profesorii din facultate si acum imi dau seama de ce tot insistau atat cu tratarea indvidualizata a fiecarui copil.

Imi amintesc iarasi de o carte citita, in care un psiholog (oare chiar Yalom insusi?!) s-a dus la supervizorul sau si a spus ca are o problema legata de timp – el sta peste program si colegii sai nu. Iar raspunsul a fost: intr-adevar, tu ai o problema! Nedumerit si contrariat a aflat atunci despre sine ca el insusi alege sa munceasca in plus si ca este o alegere personala, nu o aliniere la norme si standarde. O constientizare pe care o urez dascalilor copiilor nostri, acum, atat de aproape de un nou an scolar.

E usor sa te aliniezi la norma cand personal asta iti doresti. Este o cale batorita in cazul mai sus amintit sa spui ca sunt multi copii in clasa, ca este imposibil sa lucrezi in plus cu un copil prea..destept sau de ce nu? Diferit!

Pastrand atitudinea ok-ok si straduindu-ma sa inteleg adevarul cadrului didactic/al parintilor/al copilului/al meu, raman cu sentimentul unei inegalitati/nedreptati.

Este o lupta sa fie integrat in invatamantul de masa un copil cu dizabilitati, este o lupta sa fie acceptata inzestrarea intelectuala superioara, este o presiune mare in directia adaptarii, uniformizarii. Cum ramane cu diferentele si bucuria ca suntem diferiti?
Ce bine ca nu suntem toti la fel si totusi cum ramane cu “linia fina” care defineste echilibrul si locul fiecaruia? Maine cu siguranta cel putin un copil prea destept merge la scoala! Ii doresc un dascal caruia sa nu-i fie teama de caile nebatatorite

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu